top of page

Interview: “Ik doe het niet voor het geld, ik doe het voor de fun”

Bijgewerkt op: 18 jun. 2020

Donderdag 28 mei 2020 De 40-jarige geoloog Bart Pijpers is in het dagelijks leven aardrijkskunde docent aan de bovenbouw op De Nassau in Breda. Wanneer de zomervakantie aanbreekt ontpopt hij zich als een enthousiaste reisleider die namens Askja reizen begeleidt naar IJsland. Benieuwd naar zijn kijk op IJsland en de bijzondere dingen die hij meemaakt als reisleider? Lees dan vooral het interview en de Fljótur spurningarumferð.



Bart Pijpers (40) als reisleider op IJsland


Fljótur spurningarumferð Oftewel Snelle vragenronde


Wat is een echte Must-see plek voor toeristen?

“Het ijsbergenmeer aan de zuidkust. Dat vind ik indrukwekkender dan de geisers en de sfeer van de watervallen. Het is gewoon zo magisch mooi hoe die ijsbrokken van die gletsjer afbrokkelen, vervolgens door het meer heen drijven en dan zie je een heel klein riviertje naar de zee stromen. Ook al zijn er heel veel toeristen, het blijft een magische plek. Er is daar ook een James bond-film opgenomen.”

Ben je vrienden of kennissen met de toeristen?

“Echt vrienden dat wordt het niet maar ik ben niet een kille reisleider. Ik zoek wel bewust contact ook met de mensen. Anders vind ik het helemaal niet leuk. Ik doe het voor de lol en ik wil er ook gezelligheid uithalen met die mensen. Ik heb het ook altijd gezellig gehad met mensen.”

Wat betekent het reisleiderschap voor jou?

“Mooie vraag. Uh, het houdt voor mij in dat ik een groep mensen op een veilige en gezellige manier twee weken de vakantie van hun leven kan geven.”

Engelse of Nederlandse toeristen?

“Askja richt zich vooral op de Nederlandse markt. Ook al gaan er ook weleens Vlaamse mee op reis."

Halfjaar in Nederland of halfjaar op IJsland

“Dan sowieso IJsland!”


Interview


Eerste contact

"De eerste keer dat ik echt in aanraking kwam met IJsland was door de fotoboeken van mijn ouders. Zij waren daar namelijk geweest en op een foto zag je hen met een oude eend door een plas water rijden. Achteraf gezien is dat echt het moment geweest dat het bij mij begon te borrelen. Later tijdens mijn studie Geologie kwam ik via mijn studieboeken veel fotomateriaal tegen uit IJsland. Uiteindelijk heb ik na mijn studie contact opgenomen met een reisorganisatie die reizen organiseert naar IJsland. En op die manier kan ik nu 1 à 2 twee keer per jaar naar IJsland."

IJslandse nieuws

"In het dagelijks leven ben ik docent en dan reis ik in de vakanties vaak naar IJsland. Maar ik doe het reisleider zijn niet voor het geld, ik doe het voor de fun. Dit jaar kan ik helaas niet meer naar IJsland vanwege corona. Alle groepsreizen zijn namelijk gecanceld. Ik volg nu tijdens coronatijd wel heel erg het IJslandse nieuws. Natuurlijk wel de Engelse versies. En via sociale media heb ik ook wel wat contact met mensen die daar wonen of die daar werkzaam zijn. Maar ik ben niet iemand die heel nostalgisch terug gaat kijken in fotoboeken omdat ik dit jaar niet kan gaan. Ik houd altijd wel in de gaten wat voor weer het is en of de wegen als opengaan na de winter."


“Het is nu net of ik kerstmis oversla”


Thuiskomen

"De groepsreizen zijn dus grotendeels gecanceld in eerste instantie al. Of er misschien later nog reizen gaan dat is nu niet duidelijk. Ik zal er deze zomer in ieder geval niet komen. Het gaat dit jaar waarschijnlijk de eerste keer in 15 jaar worden dat ik niet minimaal één keer naar IJsland ga. En dat mis ik wel. Het voelt alsof ik iets mis dit jaar. Een beetje alsof ik kerstmis oversla. Ik moet daar zeker een keer in het jaar zijn. Gewoon even thuiskomen. Ik mis dan gewoon echt het even IJslands zijn. Voor hoe ver ik dat kan zijn dan. Ik mis dan gewoon die natuur en het landschap."

Blij jongetje

"Ik ben echt dol op de ruige binnenlanden van IJsland. Daar woont niemand meer en wegen zijn ook niet verhard. Daarnaast zijn rivieren ook niet overbrugd dus je moet met je jeep er gewoon doorheen. In dat landschap zijn, in die ruigte, in die stilte, in dat oerlandschap om daar ergens met je tentje te kamperen. Daar word ik wel een heel blij jongetje van. Het is niet per se één specifieke plek maar dat hele ruige binnenland daar ben ik wel dol op. Wat ik wel heb begrepen is dat je vanaf half juni IJsland weer in kan. Volgens mij mag je dan getest worden als je arriveert. En dat kan natuurlijk ook niet anders want de enige manier om binnen te komen is via die ene luchthaven. Daarnaast kan je nog wel binnenkomen via een klein haventje in het Oosten. Maar alles komt voornamelijk binnen via die luchthaven dus dat valt ook wel goed te controleren."


Foto door: Einar Rúnar Sigurðsson



“Voor het geld heb ik het nog nooit gedaan”


Angst

"De reisorganisatie waar ik werk heeft helaas geen reizen omdat er in april en maart al besluiten zijn genomen door Askja. Toen dat soort dingen nog niet duidelijk waren. Vervolgens worden er dus veel reizen gecanceld en er zijn ook veel mensen die zelf hebben gezegd dat ze deze zomer gewoon niet durven te reizen. Maar ik loop geen inkomsten per se mis hoor. Ik ben altijd heel erg verbaasd als er na vier weken na de reis opeens geld op mijn rekening staat. Voor het geld heb ik het nog nooit gedaan. Maar ik verwacht deze zomer geen massaal toerisme op IJsland eerlijk gezegd. Misschien komt er wel nergens massaal toerisme voor deze zomer.


Ik denk dat mensen nu ook zelf wat angstiger zijn om te gaan reizen. Mijn ouders hebben bijvoorbeeld gezegd: “Dit jaar slaan we gewoon over. We gaan ons niet in allemaal bochten wringen om dat ene land te vinden waar het makkelijk wel kan.” Veel mensen laten denk ik dit jaar de vakantie gewoon zitten, we hoeven ook niet per se op vakantie."


“Twee jaar na de reis waren ze getrouwd”


Gekke dingen

"In de groepen die ik begeleid zitten vaak wel iets oudere mensen en dan willen er nog wel eens gekke dingen gebeuren. In de lichamelijk sfeer is er weleens wat gebeurd. Zo heb ik weleens een persoon met een gebroken schouder naar het ziekenhuis moeten krijgen. Onze bus is ook een keer aangereden. We reden met onze bus langs een soort tank en toen schramde we elkaar. Onze buschauffeur heeft ons toen nog ternauwernood op de weg zien te houden. Dat zijn wel de momenten waarop je als reisleider kan laten zien wat je waard bent. Natuurlijk blijft het wel spannend, zo'n ervaring vergeet je nooit meer.


Daarnaast is er een huwelijk uit één van mijn tours gekomen. Die mensen hebben elkaar ontmoet in mijn groep en daar sloeg de vonk over tijdens de reis. Twee jaar later hoorde ik dat ze getrouwd waren. En wat ik heel gaaf vind is als mensen zeggen dat ze nog een keer willen. Dan heb ik mijn werk wel goed gedaan."



Bart samen met een groep reizigers


Zo fit als een hoentje

"Het begeleiden van oudere mensen zorgt natuurlijk wel voor uitdagingen. Veel klanten weten dat ook wel omdat ze zich inschrijven voor een bepaalde zwaarte. In de middelste categorie wordt er bijvoorbeeld wel van de mensen verwacht dat ze twee à drie uur kunnen wandelen. Soms zijn er wel mensen bij die dat niet aankunnen en dan moet ik als reisleider creatief zijn. Dan bied ik ze bijvoorbeeld aan om naar een museum te gaan en soms is de buschauffeur heel behulpzaam en dan brengt hij ze van A naar B. Maar het programma waar ze voor betalen dat ga ik te allen tijde aanbieden.


Ik heb ook een keer gehad dat ik een man van 86 mee ging. En die was zo fit als een hoentje. Ik weet nog goed dat we een vulkaan gingen beklimmen en we moesten een meter of 300 door mul zand omhoog. Je raadt het nooit maar de 86-jarige man was er als eerste. Die man was zo fit, het was echt fantastisch!"





Geschreven door: Iris Hartevelt

37 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page